Het geheim van een goed werkende huurdersvereniging

Huurdersverenging Arcade bestaat 25 jaar. Gerharda, Harrie en Helmie, 2 ex-bestuursleden en 1 voorzitter kijken voor- en achteruit en delen in dit artikel hun mening over resultaten, samenwerking en de waarde van de bijdrage die de huurders aan Arcade leveren.

 

bijschrift namen

 

Resultaten
Harrie en Gerharda zijn beiden ex-bestuursleden van de huurdersvereniging, zij zetten zich nog steeds in voor de huurders door hun bijdragen in werkgroepen. Beiden hebben 6 jaar in het bestuur gezeten, daarna hebben zij plaats gemaakt voor anderen. Hun blijvende inzet wordt onder andere geïnspireerd door de resultaten die zij halen. ‘Je moet vaak wel een lange adem hebben, maar als je eindelijk iets bereikt hebt, heb je het toch maar weer geflikt’, aldus Gerharda.

Het halen van resultaten komt steeds vaker voor
Harry: ‘We winnen rechtszaken, hebben invloed op de huurverhogingen en het meerjarig beleid van Lieven de Key, en nog veel meer. Regelmatig wordt ons advies gevraagd voordat er beleid wordt gemaakt, denk bijvoorbeeld aan het brandveiligheidsbeleid’.

Vooral omdat de omgangsvormen tussen Arcade en Lieven de Key stap voor stap aan het veranderen zijn. Informatie wordt door Lieven de Key spontaan toegestuurd. Medewerkers van Lieven de Key krijgen meer ruimte om met huurders en Arcade zaken te bespreken. Arcade wordt eerder en meer gepeild bij het opstellen van nieuw beleid. Dat versterkt het vertrouwen.

Helmie: ‘Papieren afspraken helpen niet, het gaat om ‘het doen’, de intentie. Doet iemand wat hij zegt en is dat toetsbaar’.

En als je van de goede intenties uitgaat, kom je een heel eind. En dat geldt ook voor hoe de huurders naar Arcade kijken. Zij zien waar het bestuur voor staat en hoe hard daarvoor gewerkt wordt. De huurders zijn dankbaar voor die resultaten en de inzet van de actieve huurders en daardoor geven zij Arcade hun steun.

Niet gemakzuchtig
Dit betekent niet dat Arcade gemakzuchtig wordt, alles wordt zeer serieus opgepakt!

Arcade is voor Lieven de Key niet meer de ‘slechtnieuwsbrievenbus’. Maar hoe Lieven de Key naar iets kijkt, kan echt iets anders zijn dan hoe huurders het bekijken. Arcade helpt Lieven de Key om, als dat nodig is, ook met die blik naar hun werk te kijken.

Harrie: ‘We worden door Lieven de Key de hemel in geprezen en vooral de werkgroepen vinden zij heel belangrijk. Er worden echter ook onderdelen van adviezen die uitgebracht worden niet overgenomen’.

Harrie stipt ook aan dat de kwaliteit van de samenwerking met de Key-medewerkers belangrijk is om tot het beste resultaat te komen. Mensen moeten benaderd worden in hun functie, niet als persoon. Dat voorkomt dat je persoonlijke conflicten met medewerkers krijgt’.

Resultaten op woongebouwniveau zijn net zo belangrijk. Gerharda, Harrie en Helmie zien de ondersteuning van bewonerscommissies als een heel belangrijk onderdeel van de taak van Arcade. Door scholing aan te bieden zijn bewonerscommissies in staat om zaken met Lieven de Key met voldoende kennis bespreken. Dat ex-bestuursleden hun kennis en kunde doorgeven helpt ook enorm.

Waarom heeft Arcade niet te maken met ‘leegloop’?

Veel huurdersorganisaties hebben moeite om bestuursleden vast te houden en nieuwe bestuursleden aan te trekken. Bij Arcade lijkt men geen last te hebben van dit verschijnsel. Hoe komt dat?

Helmie denkt dat het mede komt doordat er geen vast in te vullen functieomschrijvingen binnen de huurdersvereniging gelden. ‘Als iemand geïnteresseerd is vragen we eerst ‘Wat wil jij bijdragen, wat vind je leuk, waar ben je goed in? Waar word je blij van?’ We hebben niet van tevoren omschreven waar men aan moet voldoen of wat voor vrijwilligerswerk men moet doen.