Lieven de Key op bezoek bij bewonerscommissies

Gepubliceerd op: 23 september 2024

Lieven de Key op bezoek bij bewonerscommissies

Zondagochtend 30 juni was het dan zover. De kleine, witte bus stond klaar, de zon scheen en iedereen was op tijd. Arcade wilde de door haar voorgedragen leden van de Raad van Commissarissen (RvC) van Lieven de Key, Jurenne Hooi en Sylvia Spierenburg, laten kennismaken met huurders. Daartoe had Arcade een dag geregeld waarbij drie bewonerscommissies (bc´s) zouden worden bezocht.

Niet alleen de leden van de RvC en de bestuursleden van Arcade waren aanwezig. Ook Karin Verdooren, directeur-bestuurder van Lieven de Key, Jet Lasseur, directeur Wonen en Leonie van Ruiten, programmamedewerker Wonen VvE´s en Complexplannen´ waren van de partij.

BC Valkhof

Om half elf vertrok de bus richting Buitenveldert. Daar werden we verwelkomd met koffie en taart door Hanneke Stoppelenburg en Erna de Kleijn van BC Valkhof. De stemming was gemoedelijk en vrolijk maar algauw bleek dat deze dag meer zou zijn dan een gezellig uitje.

Erna had een goed voorbereid verhaal en vertelde duidelijk dat het fijn wonen was in de Valkhof maar dat er ook serieuze problemen waren. Huren in een complex waar niet alleen huurders maar ook kopers zitten is niet altijd gemakkelijk. Het is vooral moeizaam als het om gedeelde voorzieningen en ruimtes gaat. Praktische zaken als de gezamenlijke energierekening en herstelwerkzaamhedenkwamen aan de orde. Vanuit Lieven de Key werd beloofd dat hier meer aandacht voor zou komen en er andere afspraken en regelingen zouden komen.

Roode Bioscoop

Na ruim een uur ging de bus richting het Haarlemmerplein waar in de Roode Bioscoop geluncht werd  met een muzikaal intermezzo.

BC Jacob Oliepad

Na de lunch vertrok de groep naar het Jacob Oliepad. Hier ontving beeldend kunstenaar Wouter van der Laan de groep, samen met Jan en Ankie Eindhoven. Zij vormen de bewonerscommissie Jacob Oliepad.

Wouter liet zijn atelierwoning zien en vertelde over hoe het leven als kunstenaar in een stad als Amsterdam is. Hij is blij met de ruimte die hij van Lieven de Key kan huren en waarin hij kan werken. Omdat hij de huur niet kan opbrengen met in inkomsten uit zijn kunstenaarschap moet hij ander werk doen om die te bekostigen. Daarom kan hij niet zoveel van het atelier gebruik maken als hij zou willen. Wouter huurt de atelierwoning met een jongerencontract, dat is een tijdelijk contract voor vijf jaar. Over een tijdje moet hij dus weer ergens anders heen. Wouter vertelde dat het niet gemakkelijk is om straks weer op te zoek te moeten naar een nieuwe woon- en werkruimte.

BC Mesdagstraat

Het derde en laatste bezoek was in de Mesdagstraat  bij Cok en Marius. Cok Oostveen is al jaren een zeer betrokken lid van BC Mesdagstraat. Bij binnenkomst in zijn woning vielen voor iedereen direct de vele exotische hoedjes aan de muur op. “Souvenirs” vertelde Cok die hij altijd makkelijk in zijn fietstas van over de hele wereld mee kon nemen. Want Cok bleek ook een wereldfietser te zijn die inmiddels al vele en verre reizen heeft gemaakt.

Maar naar spannende verhalen luisteren over zijn reizen was er niet bij want ook Cok had zijn verhaal goed voorbereid. Met een uitgebreid verhaal op papier vertelde Cok dat het ook hier fijn wonen was maar dat er toch ook een aantal dingen niet altijd goed gingen. Op mails met klachten en verzoeken wordt niet goed of helemaal niet door Lieven de Key gereageerd, vertelde Cok. Karin Verdooren ging hier uitvoerig op in en vond dat de relatie tussen huurders en verhuurder kon verbeteren.

Geslaagde dag

Al met al was het een geslaagde dag omdat met name Jurenne Hooi en Sylvia Spierenburg meer inzicht hadden gekregen in de problemen van huurders. Dat laatste gold ook voor Karin Verdooren en andere aanwezigen van Lieven de Key. Daadwerkelijk zien waar en hoe huurders wonen en praten met bewonerscommissies helpt om de problemen invoelbaar te maken.

Christine Baart
Foto’s Paul te Stroete