Onlangs heeft complex 11503 een schilaanpak ondergaan. Schilaanpak houdt in: aanbrengen isolatiemateriaal aan de buitengevel en/of het dak en het vervangen van enkel glas voor dubbel glas. Je zou verwachten dat dit een gunstig effect heeft op de stookkosten. Helaas niet voor bewoners van complex 11503 aan de Haarlemmer Houttuinen. Zij ontvingen in juni een afrekening die fors hoger was dan voorgaande jaren. Wat is hier aan de hand? Willem Staffeleu, één van de bewoners, ging op onderzoek uit en vertelt ons over zijn bevindingen.
Ik woon al 20 jaar met plezier in het complex aan de Haarlemmer Houttuinen. Lekker in het centrum, winkels om de hoek en een bushalte naar CS voor de deur. Dus prima locatie.
In 2024 heeft een deel van het complex een schilaanpak ondergaan. Hierbij konden bewoners gebruikmaken van een wisselwoning. Alles leek keurig geregeld. Tot het moment van de jaarlijkse afrekening van de servicekosten 2024. Die bleek plotseling 2 tot 3x zo hoog als voorgaande jaren. Was er iets fout gegaan bij de opstelling van de jaarafrekening? Is er sprake van een wietplantage binnen het complex? Zijn er gegevens verwisseld met een ander complex?
Het verschil zit/zat ‘m met name in de verbruikskosten van de collectieve verwarming. Uiteraard werd Lieven de Key hierop geattendeerd. Die kwam vervolgens met een verklaring over het stookgedrag van de bewoners. ”Omdat de gasprijs is gezakt ten opzichte van 2023 zijn huurders binnen uw complex beduidend meer gaan stoken. Dat zien we trouwens ook bij andere complexen” Een mooi verhaal. Maar tijdens de schilaanpak zat een groot deel van de bewoners in een wisselwoning. Dus hoezo meer gaan stoken?
Gelukkig hebben we een actieve bewonerscommissie binnen het complex. Die heeft de zaak grondig uitgezocht. En niet zonder resultaat. Door een technisch defect heeft de collectieve ketel op het dak tijdens de schilaanpak maandenlang als een gek staan draaien, met alle gevolgen van dien. Wat de oorzaak ook is: huurders mogen hiervan niet de dupe worden.
Op dit moment werkt onze bewonerscommissie samen met Lieven de Key aan een oplossing. Inmiddels heeft Lieven de Key een compensatie van ruim 11.000 euro aangeboden. Een mooi bedrag. Maar daarmee zijn we er nog niet. Toch vertrouwen bewoners op een goede afloop.
Voorts ben ik van mening dat het controleren van de jaarlijkse afrekening van de servicekosten geen overbodige luxe is. In het verleden heb ik Lieven de Key (toen nog Woonstichting De Key) geattendeerd op diverse rekenfouten. Mijn advies is dan ook: zorg voor een sterke bewonerscommissie, controleer de afrekening en neem bij vragen contact op met Lieven de Key. Da’s beter dan niets doen en/of met een boze kop naar de Huurcommissie stappen.
Willem Staffeleu, BC Mikado