Nieuwsbrief 2 – 2023: huurprijzen, tuintegels en bergingstoepjes

Bekijk de complete nieuwsbrief online

Beste huurder, deze keer willen we het eens hebben over iets anders dan huurprijzen. Wat dacht u van tegels lichten? Of drempels verlagen, met name die bij de berging, waar je telkens met je zware fiets overheen moet? Stiekem gaan we natuurlijk tóch iets zeggen over huurprijzen. Omdat we weten dat dit voor u belangrijk is.

BETAALBAAR HUREN

Herinnering: heeft u recht op eenmalige huurverlaging maar moet u dat zelf aanvragen? Controleer via de link of u in aanmerking komt voor huurverlaging.

Heeft u een kamer over? Dan kunt u een centje bijverdienen door de kamer te verhuren aan iemand zonder woning. ‘Onder de pannen’ is een legale vorm van onderhuur voor mensen in alle woon- en inkomenssituaties. Dus ook voor sociale huurders met een uitkering. Zij worden niet gekort.

Vindt u de informatie van Lieven de Key soms lastig te begrijpen? Op de website Steffie wordt in duidelijke taal uitgelegd wat uw positie als huurder inhoudt. Bijvoorbeeld als er iets kapot is of als u de huur niet kunt betalen.

Krijgt u dit jaar een inkomensafhankelijke huurverhoging van 50 tot 100 euro? Dubbelcheck of het écht mag via het puntensysteem. Want op basis van het puntensysteem zit er een maximum aan de huurprijs.

MEEPRATEN ALS HUURDER

Vacature: Huurdersplatform Diemen zoekt actieve leden voor 8-10 uur per maand. Interesse?

Het bestuur nodigt u uit voor de Algemene Ledenvergadering op maandagavond 26 juni vanaf 19.45 uur in het gezellige Grand Café Frankendael, Middenweg 116, Amsterdam. Aanmelden kan maar hoeft niet via info@hvarcade.nl.

In april organiseerde Arcade in samenwerking met Stichting !WOON een speciale informatieavond voor bewonerscommissies van Lieven de Key en Lieven de Stad. Het ging over servicekosten, de energietransitie en contact met medehuurders.

DAT WILLEN WE ANDERS!

3 centimeter maakt het verschil tussen een fijne en een akelige drempel voor de berging. Willem Staffeleu is niet pietluttig en vroeg Lieven de Key om de wettelijke hoogte van maximaal 21 centimeter te hanteren. En zo kwam er een lagere stoep.

De nieuwe Wet vaste huurcontracten biedt meer zekerheid voor huurders, uitgezonderd studenten en jongeren. Huurder en activist Cok Oostveen constateert dat vooral deze groep door de woningcorporaties wordt bediend en dat Amsterdam daarom voorlopig nog niet af is van tijdelijke contracten en huuronzekerheid.

DE OMBUDSHUURDER

Verbouwingen zijn doorgaans al een bittere ellende waar iedereen zich manhaftig doorheen slaat, maar in een gemengd complex met kopers en huurders is het soms bij de beesten af. De Ombudshuurder laat zijn licht schijnen over hoe u als huurder in bezwaar kunt gaan als de wilde plannen niet veel goeds beloven.

EN DAN NOG EVEN DIT

Tegels lichten en gratis laten ophalen. Het kan via de tegelservice van Rainproof Amsterdam. Alle inwoners met een tuin of gevelstoep kunnen er gebruik van maken, dus ook huurders. Is dit belangrijk? Ja dit is belangrijk. Niet alleen voor een betere waterafvoer wanneer het stort van de lucht (vandaar dat de tegelservice is ondergebracht bij Rainproof). Maar ook voor meer verkoeling als we het afleggen van de hitte, zoals in de afgelopen maand. Want als de thermosmeter naar de 30C stijgt, zijn Amsterdammers in de openbare ruimte overgeleverd aan het befaamde ‘steengrillen’. Dat is als een straat zonder bomen of perkjes zo veel extra opwarmt, en ’s nachts zo weinig afkoelt, dat er een ‘hitte-eiland’ ontstaat met onaangename ‘hitte-stress’. De gevoelstemperatuur kan er oplopen tot 45C. Verschrikkelijk! Tegels lichten is een vrij eenvoudige manier om daar iets aan te doen. En wie er niet gezellig plantjes in zet, geeft de grond gewoon terug aan de natuur. Onkruid is ook groen, tenslotte. Overigens is van het tegels lichten een nationale sport gemaakt en zijn er zelfs Nederlandse Kampioenschappen. Wordt Amsterdam Nederlands Kampioen Tegelwippen? In 2023 zijn er per 1000 Amsterdammers al bijna 60 tegels gelicht en vervangen door groen (peildatum 20 juni). Dat is voor de hele stad bij elkaar een voetbalveldje van pak ‘m beet twee vierkante kilometer. En een flinke voorsprong op Rotterdam. Dat moet toch aanspreken in de stad van Ajax. (Foto: NK-Tegelwippen.nl)