Bewoners van het complex Oranje Nassau Kazerne kregen alarmerende berichten over de haperende vloerverwarming. Om die te repareren zouden ze wellicht de woning tijdelijk moeten verlaten en in een (Bastion) Hotel aan de andere kant van de stad moeten vertoeven.
Dit werd aan een van de bewoners verteld door het bedrijf dat de reparatie aan de verwarming moest uitvoeren. Volgens dat bedrijf zouden er ingrijpende werkzaamheden plaats moeten vinden en zou het wel maanden kunnen duren. De verontruste bewoners zochten elkaar op om de situatie te bespreken, en vroegen ook Arcade om steun. Arcade besprak hun geval op het eerstvolgende ‘Reguliere Overleg’ met de directie van Lieven de Key.
In de tussentijd waren de bewoners zelf op onderzoek gegaan naar mogelijke alternatieven voor de ingrijpende werkzaamheden die door het bedrijf waren bedacht. En die vonden ze! Het bleek dat dit type vloerverwarming bestond uit “niet- diffusievrije tyleen leidingen”, en dat er gespecialiseerde bedrijven bestaan die ze door kunnen spoelen. In overleg met personeel van Lieven de Key werd besloten om die aanpak toe te gaan passen. Het was nog een stuk goedkoper ook!
En, nog een belangrijke verandering voor de bewoners: er werd besloten om een wisselwoning in het complex zelf in te stellen. Bewoners die tijdelijk hun woning moeten vrijmaken voor de ingreep, kunnen dan daar terecht. Een dubbele win-winsituatie dus, dankzij doortastende bewoners en een verhuurder die daar goed naar luistert.
Kees Hudig