BewonerscommissieZomerdijkstraat

Het atelierwoningencomplex in de Zomerdijkstraat is een rijksmonument. Er wonen en werken sinds 1934 beeldend kunstenaars, die geselecteerd werden om een vrijgekomen atelierwoning te huren. Het is door de architectuur en beroemde gebruikers (zoals Gerrit van der Veen en Jan Wolkers) een plek van cultuurhistorische waarde.

De Bewonerscommissie Zomerdijkstraat is in 1990 opgericht tijdens een grondige renovatie. Het gebouw is toen voor het symbolische bedrag van één gulden door de gemeente Amsterdam overgedragen aan Woonstichting Lieven de Key. De bewonerscommissie heeft na beëindiging van de renovatie een slapend bestaand geleid tot Woonstichting De Key in 2012 de atelierwoningen wilde splitsen en verkopen en tegelijkertijd het Stadsdeel Zuid instemde met een wijziging in de unieke bestemming ‘Wonen-Atelier’, die sinds 1934 op dit gebouw rustte. De bestemming is in 2012 gewijzigd in de bestemming ‘Wonen’. De Bewonerscommissie heeft zich opnieuw aangemeld bij Woonstichting De Key.

Complex Zomerdijkstraat

De Zomerdijkstraat is een gemengd pand, beheerd door een VvE, waarin De Key een meerderheid heeft. Het complex bestaat uit 27 sociale huurwoningen, 3 vrije sector-woningen en 2 verkochte appartementen.

Atelierwoningen

De Bewonerscommissie heeft – met steun van buurtbewoners – aan de bel getrokken en veelvuldig ingesproken bij Stadsdeel Zuid en de Centrale Stad. Daardoor worden de woningen momenteel als atelierwoningen aan jonge kunstenaars verhuurd en maken deze woningen deel uit van de ‘ijzeren voorraad’ atelierwoningen.

De vrijgekomen atelierwoningen worden, sinds het nieuwe beleid van De Key, alleen aan kunstenaars tussen 18 en 28 jaar verhuurd. Het gaat om jongerencontracten voor een periode van vijf jaar. De CAWA (Commissie voor Ateliers en Woon/Werkpanden) selecteert deze jongere kunstenaars.

Graag ziet de bewonerscommissie dat de functie van atelierwoningen behouden blijft en dat de jonge kunstenaars ook voor onbepaalde tijd in dit pand zouden mogen wonen en werken. Dat vergroot immers de sociale cohesie.

Achterzijde complex Zomerdijkstraat
Voorkant van het complex Zomerdijkstraat in Amsterdam
Voorkant complex Zomerdijkstraat

Boodschap aan Karin Verdooren, directeur van De Key

Een aantal bewonerscommissies hebben in april 2021 een videoboodschap opgenomen om de nieuwe directeur Karin Verdooren kennis te laten maken met de huurders van De Key. Zo ook de bewonerscommissie Zomerdijkstraat.

Word lid van bewonerscommissie Zomerdijkstraat

Lid worden van een bewonerscommissie kan wanneer je lid bent van HVArcade.

Locatie Zomerdijkstraat

Zomerdijkstraat