Bewonersonderzoek Lieven de Key
Om de twee jaar doet Woonstichting Lieven de Key een bewonersonderzoek. Aan de hand van de resultaten van het onderzoek probeert ze de wensen van haar huurders in kaart te brengen en de dienstverlening te verbeteren. Een mooi streven, en ik kan dan ook bijna niet wachten op de uitkomst.
Maar natuurlijk wil ik ook weten of ik tot de “prijswinnaars” behoor. Lieven de Key verloot namelijk drie keer een maand gratis huur onder de huurders die deelnemen aan het onderzoek.
Dat laatste vind ik wel ietwat vreemd aangezien het hier om een anoniem onderzoek gaat, en de antwoorden dus niet gekoppeld kunnen worden aan een naam of adres. Hoe denkt Lieven de Key de winnaars te kunnen te traceren? En maken “grappenmakers” die zomaar wat invullen ook kans op de een maand gratis huur? En hoe komt het dat ik nooit eerder winnaars ben tegengekomen op de website van Lieven de Key?
Op elke vraag volgt keurig een antwoord. “Het onderzoek wordt uitgevoerd door DirectResearch, een onafhankelijk onderzoeksbureau. Zij leveren ons twee afzonderlijke lijsten. Een lijst met de antwoorden en een lijst met mailadressen van deelnemers. Uit de laatste prikken wij een drietal winnende (mail)adressen. Omdat het om twee afzonderlijke lijsten gaat, kunnen wij de antwoorden niet koppelen aan een persoon of huisadres.
Grappenmakers (straightliners) die zomaar wat invullen, kunnen de kwaliteit van het onderzoek verminderen. In de toekomst hopen wij die eruit te kunnen filteren. Dat u nooit eerder namen van winnaars bent tegengekomen klopt. Het betreft een onjuistheid in onze uitnodiging.
De resultaten van het onderzoek publiceren wij op onze website, de namen en foto’s van de winnaars publiceren wij omwille van de privacy alleen in onze Nieuwsbrief. Excuus voor het misverstand”
Tot zover de toelichting van Lieven de Key. Ik kon het echter niet nalaten om het onderzoeksteam toch nog wat extra tips mee te geven. Zo ontbreekt het in de uitnodiging onder meer aan een uiterste inzenddatum. Voorts wordt er op de website geen vergelijk gemaakt met resultaten uit het vorige onderzoek. Je kunt dus niet zien of er daadwerkelijk verbetering is in de dienstverlening.
Tja, en over die maand gratis huur kan ik ook kort zijn. Noppes! Maar over twee jaar is er weer een onderzoek. Ik doe dan zeker weer mee. En wie weet, val ik dan alsnog in de prijzen.
Willem Staffeleu