Op maandag 17 april 2023 was er een avond voor bewonerscommissies (BC’s) van Lieven de Key en Lieven de Stad. Dit initiatief van Arcade en stichting !WOON was een groot succes. Er was veel ruimte en aandacht voor het persoonlijke verhaal van de deelnemers, huurders die in hun eigen complex opkomen voor de gedeelde belangen van alle medebewoners.
‘Mooie historische locatie’, zegt Ab, één van de deelnemers die net is binnengekomen, over het statige pand waarin het hoofdkantoor van stichting !WOON zit gevestigd . ‘Je vermoedt dat dit gebouw wel een geschiedenis heeft.’ Gebouw De Kolk aan de Nieuwezijds Voorburgwal uit 1926 heeft inderdaad een markante voordeur die opvalt op deze toch al plek bijzondere in het centrum van Amsterdam. Na een inloop, waarbij deelnemers met elkaar kennismaken, start het programma.
Bewonerscommissies zijn de directe medezeggenschapsorganen van huurders. Een aantal bewoners in één complex, gebouw of buurt behartigen als groepje samen de belangen voor alle bewoners in het complex, gebouw of buurt. Soms met goede resultaten. Wilt u een bewonerscommissie oprichten of een bestaande bewonerscommissie nieuw leven inblazen? Arcade helpt u daarbij met raad, daad en een klein budget. Klik HIER voor een stappenplan.
Inchecken
Francis Bock, teamleider bewonersinvloed bij !WOON en Daphne Paris, bestuurslid bij Arcade en lid van bewonerscommissie Frankendael, openen de avond. Nadat iedereen zich heeft voorgesteld, is het tijd om ‘in te checken’. We vragen in welk stadsdeel mensen wonen, hoe lang ze actief zijn in een bewonerscommissie en of ze tevreden zijn over hun contact met Lieven de Key of Lieven de Stad.
De reacties op de incheck zijn wisselend. Daar waar enkele BC’s tevreden zijn, zijn er ook een paar zeer ontevreden. Het lijkt erop dat BC’s in gemengde VvE’s minder tevreden zijn over Lieven de Key. Dat zit dan vooral in het moeizamer tot afspraken komen en de stroperige werkwijze. Ook blijft de (telefonische) bereikbaarheid een aandachtspunt.
De aanwezigen gaan uiteen in diverse werkgroepen. Ab sluit zich bij de werkgroep energiecoach aan. In de tweede ronde voegt hij zich bij de werkgroep BC’s.
Werkgroep servicekosten
De werkgroep wordt geleid door Hielke Ploeg, programmaleider BEET (Programma Bewoners en Energietransitie) bij !WOON. Hielke leidt op een ander moment van de avond ook de werkgroep energietransitie. Er wordt gestart met een casus waarbij kennis en ervaring worden uitgewisseld. De rode draad is dat het verkrijgen van informatie van Lieven de Key voor het gesprek over de afrekening van de servicekosten, achterblijft. De top 3-tips voor BC’s:
– Veel vragen stellen om duidelijkheid te krijgen
– Verzoeken om een betere communicatie
– Is er nog iets onduidelijk? Vraag! Kom je er samen niet uit? Ga eerst in gesprek met je verhuurder. Als daar niets uitkomt kan je naar de Geschillencommissie, daarna de Huurcommissie en daarna (eventueel) naar de rechter
Geschillencommissie en huurcommissie
Soms meldt een huurder een klacht bij Lieven de Key, maar lukt het niet om een oplossing te vinden. De huurder kan dan een klacht indienen bij de Geschillencommissie. Er is sprake van een geschil wanneer een klager het niet eens is met een gedraging van Lieven de Key. Lieven de Key voert een handeling dan niet uit zoals de klager dat wil. Soms vindt een huurder dat Lieven de Key een reparatie niet goed uitvoert en ook niet goed herstelt. Dan gaat de Geschillencommissie naar het geschil kijken. In tegenstelling tot de Geschillencommissie, zijn de uitspraken bij de Huurcommissie bindend. De Huurcommissie heeft ook meer bevoegdheden. De Huurcommissie kan bijvoorbeeld huurkorting afdwingen bij ernstig achterstallig onderhoud.
Werkgroep energietransitie
Er is allereerst besproken dat de gemeente Amsterdam een speciale website heeft over de energietransitie: Amsterdam Aardgasvrij.
Op de website van de gemeente staat wanneer jouw buurt van het gas gaat. Ook staat er welke alternatieve energiebron voor jouw buurt de voorkeur heeft. Dit is overigens een visie en staat niet vast. Per buurt en met de buurt wordt uiteindelijk bepaald wat er echt gaat gebeuren (er zijn uitzonderingen mogelijk). Corporaties, waaronder Lieven de Key, doen bij renovaties wel al voorstellen om alvast aardgasvrij te worden. De zogenaamde Amsterdamse kaderafspraken zijn hierbij van toepassing. In de kaderafspraken staat de regels die bij een renovatie/sloopprocedure horen. De wensen van de bewoners en het advies van de bewonerscommissie moeten worden meegewogen in het besluit van een corporatie.
Tijdens de bijeenkomst zijn verschillende energiebronnen besproken die in Amsterdam genoemd worden. Over verbruikskosten van warmtenet zijn zorgen bij deelnemers door geluiden uit de stad. Een warmtenet, wat ook wel stadsverwarming genoemd wordt, is een netwerk van leidingen onder de grond waar warm water doorheen stroomt. Vervolgens verwarmt dit warme water, huizen en gebouwen. Belangrijke tip is om bij een overstap op een alternatieve energiebron, afspraken te maken over monitoring van het gebruik. Dit om verrassingen te voorkomen als het systeem niet werkt zoals het zou moeten werken.
Werkgroep energiecoach
Tijdens deze werkgroep wordt er ook waardevolle informatie uitgewisseld. Energiecoach Mart Boden vertelt er enthousiast over:
‘Gisteren faciliteerde ik een rondetafelgesprek over energieverbruik bij Arcade, een huurdersvereniging die BC’s bijstaat. En waar ik normaal als energiecoach één-op-één gesprekken voer, werden nu buren geconfronteerd met elkaar en vertelden ze in een rondetafelgesprek over hun energieconsumptie en stelden zij hun energievragen. En wat gebeurde was eigenlijk heel leerzaam. Ze constateerden dat er grote verschillen waren en gingen meteen op zoek naar waar die verschillen lagen.
En bijna vanzelf kwamen elkaars slimmigheden boven tafel. Een soort energie-‘weight watchers’-concept ontvouwde zich voor mijn ogen.
Dus ga dit gesprek niet uit de weg: met de billen bloot. En dan niet: hoeveel betaal jij? Nee, het echte werk: Hoeveel kuub en hoeveel kWh, daar moet het gesprek over gaan. En dan speel je het spel ‘zoek de verschillen’. Gebruik je een energie-app en #energierapport en loop je langs je hele huis, #verwarming, #thermostaat, #douche, #deuren, #ramen, #koelkast en #vriezer, #boiler, #wasgedrag, #lampjes en zoek waar de winst is te behalen. En houd elkaar af en toe op de hoogte van jullie vorderingen.’
Ab: ‘Het was goed om ons energieverbruik te vergelijken. Bijvoorbeeld bij je wasmachine of koelkast. Daarbij is ook het energielabel belangrijk. Daar werden we ons tijdens de workshop opnieuw bewust van. We kregen concrete tips waar je direct iets mee kan.’
Werkgroep BC’s
Tijdens de werkgroep BC’s wordt benadrukt dat je bewoners op een heldere manier moet benaderen. De workshop wordt geleid door Daphne Paris. Deelnemers krijgen nieuwsbrieven en een folder voor nieuwe bewoners te zien. BC Frankendael maakte zich met succes sterk voor het behoud van hun tuindorp en deelde materiaal waarmee je als bewoners op kunt komen voor je rechten. De top 3-tips voor BC’s:
– Kijk goed hoe je complex in elkaar zit en waar behoefte aan is
– Communiceer proactief en hang op strategische plekken belangrijke informatie op
– Blijf aandacht vragen voor thema’s als onderhoud, betaalbaarheid en leefbaarheid
Enthousiast
Aan het einde van de avond is iedereen enthousiast. Ab ook. ´Ik vond het goed dat het zo interactief was. Omdat we continu met elkaar in gesprek waren en ervaringen uitwisselden, hebben we veel van elkaar kunnen leren.’