De ombudshuurder is gefrustreerd over nieuwe ketels

In een complex komen diverse busjes van de firma Bonarius binnen rijden, plus nog wat auto’s van werklui. De bewonerscommissie is stomverbaasd. Wat is er aan de hand? Wat blijkt? De firma Bonarius komt namens Lieven de Key alle ketels vervangen door nieuwe. ‘Oh?’

 

Het gaat in een razend tempo en op grote schaal. Echter de bewonerscommissie weet nergens van, is nooit ingelicht. Kennelijk werken afdelingen van Lieven de Key langs elkaar heen.

Het vreemde is dat ketels van amper 3-5 jaar oud ook vervangen moeten worden. Een bewoner die dit onzin en verspilling noemt wordt door Bonarius onder druk gezet om toch mee te doen. Hierover klagen bij Lieven de Key helpt niet. Bezwaren worden terzijde geschoven.

Natuurlijk zijn ketels van 3-5 jaar oud niet afgeschreven en ook modern en zuinig genoeg om nog lang mee te gaan. Zeker omdat we uiteindelijk toch toe moeten naar gasvrij. De vervanging is volgens de bewonerscommissie pure verspilling. Totaal onnodig en weggegooid geld. Zeker omdat Lieven de Key vaak wensen van huurders uitstelt of zelfs afwijst omdat het financieel niet haalbaar zou zijn. En dit kan wel?

Van enkele bewoners heeft de bewonerscommissie te horen gekregen dat enkele van de vrijwel nieuwe oude ketels zijn verdwenen in de kofferbakken van de monteurs. Die kunnen blijkbaar weer bijklussen bij vrienden en kennissen? Daarnaast zijn er van enkele bewoners klachten binnengekomen: over de slechte afwerking, over problemen met de afstelling, over monteurs die diverse keren moeten terugkomen. Deze klachten worden nog nader onderzocht door de bewonerscommissie.

Al met al een vreemde zaak. En een vreemd beleid van Lieven de Key.