Even voorstellen: aankomend bestuurslid Christine Baart

Bij de Algemene Ledenvergadering van maandag 25 maart 2024 wordt Christine Baart voorgedragen als nieuw bestuurslid van Arcade. Dan kan er op haar gestemd worden. Hier maken we alvast kennis met haar.

Wilt u ook actief worden in het bestuur? Dat kan! Meld u aan via info@hvarcade.nl.

Het is dinsdagavond, kwart voor zes, en Christine mailt me om te zeggen dat ze thuis is uit haar werk, zodat we online een interview kunnen doen. Christine is vier dagen in de week vormgever en beeldredacteur bij dagblad Trouw, daarnaast draait ze sinds afgelopen zomer mee in het bestuur van Arcade.

Na zeven jaar wachten een huurwoning
Christine is in de jaren tachtig vanuit Eindhoven, via Utrecht in Amsterdam komen studeren en wonen. Haar eerste woning was in een studentenhuis in de Spuistraat, ze heeft nog op wat andere adressen gewoond, en op advies van haar vriend schreef ze zich in bij woningbouwvereniging Onze Woning, nu Lieven de Key. Na zeven jaar ingeschreven te staan kreeg ze een appartement in het centrum.

Toen werd de huurprijs veel te hoog
Christine woonde met veel plezier in haar appartement, ze had gedacht dat wanneer ze er een tijdje woonde, en er wat grotere appartementen vrij kwamen, zij wel door kon schuiven naar een groter appartement. Dat bleek tegen te vallen, want toen werden de appartementen geliberaliseerd en werd er een veel te hoge huur gevraagd.

Veel tijdelijke buren
In de flat waar Christine nu woont zijn veel expats en jongeren die een tijdelijk contract hebben. Dit heeft de sfeer in de flat geen goed gedaan, er is veel minder sociale cohesie, het voelt alsof er een komen en gaan is in de flat. Christine heeft ook gemerkt dat Lieven de Key in de loop der jaren veel minder servicegericht is geworden. Doordat het beleid erg op jongeren is gericht met kortlopende huurcontracten, is er minder aandacht voor de huurders die al lang bij de corporatie huren.

Actief als huurder in het Arcadebestuur
Deze ervaringen hebben ervoor gezorgd dat Christine besloot om in Arcade actief te worden, zodat ze hopelijk Lieven de Key kan duidelijk maken waarin ze tekort schiet. Christine draait nu ruim een halfjaar mee in het bestuur, ze ziet dat er erg veel punten zijn waar je je in moet verdiepen. Gelukkig ervaart ze het bestuur van Arcade als een vriendelijke en saamhorige groep, waarin solidariteit een belangrijk punt is. Deze sfeer ervaart Christine als plezierig en stimulerend, waardoor Christine zich graag wil inzetten voor de sociale huurders.