Wat kun je als huurder verwachten van de Geschillencommissie?

Gepubliceerd op: 23 september 2024

We leggen het uit tijdens de ALV op 30 september

De Geschillencommissie van Lieven de Key doet uitspraak over kwesties waar de huurder en Lieven de Key niet meer samen uit komen. Tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) op 30 september geeft de Geschillencommissie tekst en uitleg over haar werk. Er wordt uitgelegd hoe een zaak bij de Geschillencommissie precies verloopt.

In de Geschillencommissie zitten op voordracht van Arcade Joske Siemons en Rupert van Heijningen.  Op voordracht van Lieven de Key zitten Aleida Verheus en Philippine van der Schuyt in de commissie. Janine Nanninga is voorzitter en Iris Baksteen secretaris.

Wat is een geschil?
Er is sprake van een ‘geschil’ wanneer een klager het niet eens is met een gedraging van Lieven de Key. Lieven de Key voert een handeling dan niet uit zoals de klager dat wil. Soms vindt een huurder dat Lieven de Key een reparatie niet goed uitvoert of niet goed herstelt. Dan gaat de Geschillencommissie naar het geschil kijken.

Rechtszaak over wietgeuren
Overlast van wietgeuren, gekapte bomen in je binnentuin of gebrekkige communicatie tijdens groot onderhoud: drie gevallen waarin de Geschillencommissie uitspraak deed. Het zijn allemaal zaken waar u als huurder mee te maken kunt krijgen. Tijdens de ALV op 30 september leggen we daarom niet alleen uit wat de Geschillencommissie doet maar spelen we ook een rechtszaak na.
De rechtszaak die we tijdens de ALV naspelen gaat over de overlast van wietgeuren van buren. In 2022 ondervindt een bewoner al twee jaar hinder van wietgeuren in het complex. De geur komt via het slaapkamerraam naar binnen. Deze is waarschijnlijk afkomstig van de onderburen. De bewoner moet hierdoor altijd de ramen dichthouden.

Gesprekken met de onderbuurvrouw leidden niet tot een oplossing. Extra afspraken na bemiddeling door Lieven de Key werden niet nageleefd. Bemiddeling door Beter Buren is gestrand omdat volgens de verzoekster de benedenbuurvrouw niet wil meewerken. Verzoekster vindt dat Lieven de Key laks omgaat met de situatie en zich onvoldoende inspant om tot een oplossing te komen. Zij wenst ongestoord woongenot en een spoedige beëindiging van de rookoverlast.

Tijdens de ALV spelen we bovenstaande zaak na en bespreken we de uitkomst. Krijgt de verzoekster waar ze om vraagt en stopt de rookoverlast?

Heeft u ook klachten die maar niet worden opgelost en komt u er met Lieven de Key of Lieven de Stad niet uit? Kijk dan welke stappen er naast de Geschillencommissie, nog meer ondernomen kunnen worden.

Daphne Paris

Meer informatie is hier te vinden:

Ondersteuning klachten Arcade

Geschillencommissie Lieven de Key