Heidag 2024 Arcade

Gepubliceerd op: 23 september 2024

Speciaal voor bestuursleden en vrijwilligers organiseerde Arcade op 24 augustus haar jaarlijkse heidag. Dit keer niet op de hei maar lekker dicht bij huis, op het NDSM-terrein in Amsterdam Noord.

Arcade huurde voor deze gelegenheid de geWoonboot, een zelfvoorzienende, drijvende vergaderlocatie die zorgt voor haar eigen energie- en watervoorziening. De boot maakt maximaal gebruik van natuurlijke bronnen: de zon, buiten- en regenwater.

Ooit als prototype gebouwd door Delta Wonen Zwolle werd het later gekocht door Woonstichting de Key en vervolgens verkocht aan de huidige eigenaren. Dit was voor ons overigens een verrassing.

Een heidag, wat houdt dat eigenlijk in? Kort gezegd is het niet meer dan een gezellig samenzijn waarbij wordt teruggekeken op het afgelopen jaar en nieuwe plannen worden uitgewerkt voor het komende jaar.

Er kwamen dan ook verschillende zaken aan de orde. Een welkomstpakket voor nieuwe bewonerscommissies, wat zou daar in moeten zitten? Wat doet Arcade precies en bij wie kan men terecht met specifieke vragen? Voldoet de website nog? Dat kan beter, overzichtelijker en verfrissender. Wellicht een nieuwe huisstijl? Daarnaast verschijnt er in het najaar ook nog een krant op papier. Deze krant gaat naar alle leden van Arcade. Hiermee hoopt Arcade ook leden te bereiken zonder internet.

Voorts wordt er naarstig gezocht naar een nieuwe locatie voor de algemene ledenvergaderingen. De huidige locatie (Grand Café Frankendael) wordt als ietwat oubollig ervaren, ligt niet centraal in de stad en de techniek (beeld en geluid) is gebrekkig. Plan is dat we in 2025 gaan proefdraaien in De Roode Bioscoop aan het Haarlemmerplein. Alles op begane grond en met het openbaar vervoer goed bereikbaar. Eind 2025 evalueren we. Een wisselende locatie behoort eveneens tot de mogelijkheid. Zo bereiken we wellicht iedere keer weer andere leden die de reisafstand als probleem ervaren.

Tja, en dan viert Arcade dit jaar ook nog haar 25-jarig bestaan. Op zondag 13 oktober wordt er een groot feest georganiseerd in de Tolhuistuin, in Noord, net tegenover het centraal station. Hou die datum vrij!

Willem Staffeleu

Over Ons: inspirerend vergaderen NDSM werf – (gewoonboot.nl)