Verslag informatieavond huurders Lieven de Key in Diemen

Begin september 2023 organiseerde Huurdersvereniging Arcade een bijeenkomst voor huurders in Diemen. Doel was om kennis te maken en ervaringen uit te wisselen. Er waren 27 mensen. Alle drie de bewonerscommissies van Lieven de Key in Diemen, waren vertegenwoordigd. Ook bijna alle bestuursleden van Arcade waren aanwezig.

Het was de bedoeling dat de bewonerscommissies zich zouden voorstellen en kort zouden vertellen waar zij zoal tegenaan liepen. Dit liep iets anders dan verwacht. De bewoners van de Beukenhorst vertelden over de enorme energierekening waarmee zij geconfronteerd werden en de voor hen onbevredigende reactie van de verhuurder. Iedereen was geschokt door de genoemde bedragen en er werd veel tijd besteed aan het probleem. Arcade zegt toe een en ander uit te gaan zoeken.

Gevoelens van onveiligheid

Ook de bewonerscommissie RXL was vertegenwoordigd. Twee vertegenwoordigers van het jongerencomplex waren aanwezig en vertelden over de gevoelens van onveiligheid onder de studenten in het complex na de aanranding en verkrachting kort geleden. Daarnaast kampt men in het complex met een brandalarm dat niet voldoet. Het gaat te pas en te onpas af waardoor niemand meer reageert. Dit leidt tot een gevaarlijke situatie.

Bewonerscommissie Berkenplein

In het blok Berkenplein bevinden zich 29 sociale huur en 20 vrije sector woningen. Het gebouw is 20 jaar oud. De bewonerscommissie meldt dat over het algemeen de problemen die worden gemeld snel worden opgelost. Misschien heeft dit ook te maken met de leeftijd van het gebouw, de Beukenhorst is veel ouder. Deze bewonerscommissie organiseert ook cursussen, bijvoorbeeld over prestatieafspraken. De gemeente, de woningcorporaties en de huurdersverenigingen maken in Diemen jaarlijks zogenaamde prestatieafspraken. Prestatieafspraken gaan over de bouw van nieuwe woningen, betaalbaarheid, onderhoud van bestaande woningen, verbetering, duurzaamheid en leefbaarheid.

Huurdersplatform Diemen

In Diemen functioneert een huurdersplatform waarin huurders van verschillende corporaties zitting hebben. Voor Arcade zit er al enige tijd geen inwoner uit Diemen in dit platform. Drie mensen hebben echter nu aangegeven hier belangstelling voor te hebben. Misschien zitten hier ook potentiële Arcade bestuurders bij! Dit is heel goed nieuws want Arcade is al langer op zoek naar mensen die het bestuur willen versterken.

Tot slot wordt iedereen uitgenodigd om onder het genot van een drankje en hapje uitgebreider kennis te maken en dan wordt het toch nog heel gezellig!