Waar loop je tegenaan als je huurt in een VvE?

Gepubliceerd op: 13 maart 2025

Waar loop je tegenaan als je huurt in een VvE?

Voor mijn idee is de titel van dit stuk al verkeerd, ik huur van Lieven de Key en tot ongeveer 20 jaar geleden huurden al mijn medebewoners van Lieven de Key. Lieven de Key ging de appartementen verkopen en na een paar jaar kwam er een Vereniging van Eigenaren (VvE).

Ik kan me niet herinneren dat de huurders hiervan op de hoogte zijn gesteld, maar we merkten het wel. Als je een klacht had over de verlichting in het trappenhuis of over de bel, dan vertelden de telefonisten van Lieven de Key dat zij dat zullen doorgeven aan de VvE. En vervolgens hoorde je niets meer. Dat is jammer genoeg nog steeds zo.

Er wordt de huurders verteld dat de VvE bepaalde verantwoordelijkheden heeft, maar niet hoe we het bestuur van de VvE kunnen bereiken. Lieven de Key heeft het zo georganiseerd, dat de leden van een bewonerscommissie, huurders dus, niet in contact komen met de leden van het bestuur van een VvE. De contacten tussen kopers en huurders moeten via de vertegenwoordigers van Lieven de Key verlopen. Waarom??

Als huurder heb ik geen idee welke plannen de VvE heeft om bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat onze appartementen beter geïsoleerd worden. Er is een periode geweest dat we een soort besluitenlijst kregen – via de mail – van de VvE vergaderingen, dit is weer gestopt.

Via de kopers, word ik op de hoogte gehouden van wanneer de VvE vergaderingen zijn, omdat ik daar graag bij ben als vertegenwoordiger van de bewonerscommissie in ons complex. De VBA (VVE Beheer Amsterdam) beheerder weigert mij uit te nodigen.

De laatste vergadering was in november 2024 gepland, na ruim een jaar, maar werd afgezegd door de VBA beheerder, vanwege een weerswaarschuwing, code geel. We zijn alweer drie maanden verder, er is voor zover ik weet nog geen nieuwe vergadering gepland.

Al deze voorbeelden gaan over slechte communicatie en samenwerking. Maar ook over het feit dat de samenwerking tussen de huurders en kopers geen goede vorm heeft gekregen, het moet allemaal via de vertegenwoordigers van Lieven de Key gaan, die de klachten niet zelf ervaren, soms ook niet in Amsterdam wonen en die een dubbele opdracht hebben, vertegenwoordiger zijn van de huurders van Lieven de Key en vertegenwoordiger zijn van eigenaar Lieven de Key.

Daarom ben ik blij dat we nu eindelijk een bijeenkomst hebben, eind maart, waarin we een betere vorm kunnen vinden om samen te werken.

Olga Bakker

Link naar bijeenkomst 31 maart