Zo doe je dat: nieuwe leden werven

Het is de normaalste zaak van de wereld, elke bewonerscommissie krijgt er vroeg of laat mee te maken. Actieve leden stoppen ermee en de bewonerscommissie moet op zoek naar nieuwe mensen. Zo pakken jullie dat aan.

Een buurtactiviteit organiseren kan ook wervend zijn.

Gebruikelijk zijn de oproepen in nieuwsbrieven, briefjes in de bussen of bewoners erop aanspreken. Toch blijven veel bewonerscommissies onderbemenst. Daarom hier andere tips en kanalen om bewoners te activeren.

Maak het geen verplichting

Niet iedereen heeft voldoende tijd om volledig mee te draaien. Of men vindt dat men niet genoeg kennis van zaken heeft. Maar dat is eigenlijk ook niet echt nodig. Ook bewoners met beperkte kennis van zaken kunnen een rol van betekenis spelen. Al is dat maar een beperkte rol. Zoals iemand vragen om mede-VvE-vertegenwoordiger te worden, de vergaderingen voor te bespreken en bij te wonen. Of te helpen bij het opzetten van een enquête of buurtonderzoek, het bouwen en/of beheren van een website. Ook kan meedoen tijdelijk zijn, bijvoorbeeld bij ernstige overlastklachten. Dan kunnen de omwonenden bij elkaar geroepen worden voor een overleg over een mogelijke aanpak en een vast contactpersoon kiezen voor zo’n geval.

Maak het gezellig
Kortom er is veel mogelijk en de bewonerscommissie coördineert dit allemaal. Van tijd tot tijd kan er een gezellig en informeel avondje georganiseerd worden voor al deze medewerkers om de moed er in te houden en een goede sfeer te kweken. Of organiseer een buurtactiviteit. Ga bijvoorbeeld samen zwerfvuil opruimen met warme chocolademelk na afloop. Dat kan met Uit deze kweekvijver kunnen er altijd mensen doorgroeien.

Maak eigenbelang ook een geldige reden om mee te doen
Ook toekomstige ontwikkelingen zijn een aanleiding om bewoners te kunnen activeren. Zeker indien het groot onderhoud, renovaties of verbouwingen betreft. Daar hebben alle bewoners zelf mee te maken. Dit is voor een groot deel ook eigenbelang. En eigenbelang is ook een prima reden om aan te haken bij een BC. Hetzelfde geldt voor verduurzaming. Zo moeten op korte termijn de slechte energielabels de deur uit en wordt sterk ingezet op het isoleren van woningen. Het streven is om dit voor 2028 afgerond te hebben. Veel complexen, en dus ook BC’s, krijgen op korte termijn hiermee te maken. Dit gaat een flinke klus worden, zeker voor complexen met monumentale status of beschermd stadsgezicht. Daar moet de isolatie binnenshuis opgelost worden, terwijl de huurders er uiteraard ook nog wonen. Dat vergt nogal wat creativiteit van zowel de huurders als Lieven de Key.

Maak het specifiek
Onder de bewoners zijn er altijd mensen te vinden die vanuit hun werk of interesse aardig wat kennis, deskundigheid en ideeën hebben. Betrek deze mensen erbij in een werkgroepje ter ondersteuning van de BC.

Maak kennis en maak vaak een praatje
Zit jij in een BC, zorg dan dat je weet wie je medebewoners zijn. Knoop dus regelmatig een praatje aan met buren die je tegenkomt en vraag naar hun woonsituatie. Ga langs bij nieuwe buren en stel je voor als BC. Geef je visitekaartje af. Zo laat je weten dat er een BC is en dat jullie iets doen met betrekking tot de verhuurder.

Tips? Laat het ons weten
Natuurlijk zijn er nog meer mogelijkheden voor werving. Veel BC’s zullen zelf mooie manieren van werving bedacht hebben. Om nu niet iedereen het wiel te laten uitvinden zou het goed zijn als tussen BC’s een uitwisseling zou komen van ideeën. Wij zijn benieuwd naar nog veel meer tips. Dus schroom niet en stuur deze in via info@hvarcade.nl ter attentie van de redactie.