De woning van Rinaldo is onlangs verduurzaamd door Lieven de Key, daar hoorden zonnepanelen bij. Gevolg was dat de energierekening van Rinaldo omlaag ging. In dit interview vertelt hij hoe de aanleg van zonnepanelen in zijn werk ging. Rinaldo is er trots op dat hij zichzelf nu ook energieproducent kan noemen.
Rinaldo zat als projectleider aan tafel met bouwbedrijven. Toen hij als huurder te maken kreeg met verduurzaming hielp het dat hij een technische achtergrond had en een scherpe blik. En hij is zoals hij dat zelf zegt ´een bijter´ als zaken niet goed worden aangepakt. Dan zit hij erbovenop. Als je iets doet moet je het goed doen. Je moet hem geen onzin verkopen. Tijdens zijn werk als uitvoerder kon hij mensen ook alleen overtuigen met de juiste informatie.
Raamrubbers
Rinaldo sprak Lieven de Key aan op het ontbreken van nieuwe raamrubbers. Aanvankelijk leek Lieven de Key niet van plan om nieuwe ramen ook van nieuwe rubbers te voorzien. Om tocht te voorkomen zijn deze rubbers essentieel. Ook voor het krijgen van een beter energielabel is een goede afwerking belangrijk. Rinaldo riep andere bewoners op om Lieven de Key ook aan te spreken. Dit hielp. De nieuwe rubbers kwamen er. Over de zonnepanelen werd aanvankelijk niet gecommuniceerd.
Wanneer vertelde Lieven de Key dat jullie zonnepanelen kregen?
Dat was in december 2023. We kregen een brief. Toen was Lieven de Key wel al meer dan een jaar bezig met verduurzaming. Zo is de berging brandveilig gemaakt. In totaal heeft de verduurzaming, inclusief de zonnepanelen, zo’n twee jaar geduurd. Er is veel gedaan.
Hoe verliep de aanleg van de zonnepanelen?
Dat ging goed. Het bedrijf dat dit regelde was een halve dag bezig in mijn huis. Een paar maanden later had onze hele flat zonnepanelen. Dat was in mei 2024. Ik heb nu een aparte aansluiting in de meterkast. Ook is daar af te lezen wat ik aan energie heb opgewekt. In mei kreeg ik een brief van Liander dat mijn adres was aangemeld en dat ik nu een eigen opwekinstallatie heb. Iedereen die zonnepanelen heeft, kan de registratie hiervan terugvinden op www.energieleveren.nl.´
Ik begreep dat je nog wel had gewild dat Lieven de Key iets beter over de zonnepanelen gecommuniceerd had.
Dat klopt inderdaad. Voorafgaand aan de verduurzaming kregen we wel een informatieboekje van Lieven de Key. Hierin werden alleen de andere werkzaamheden beschreven. Over de zonnepanelen werd niet gesproken. Ook hebben we nu, ná installatie van de zonnepanelen nog geen informatie over waar we moeten zijn bij technische problemen. Om het draagvlak voor zonnepanelen te vergroten, is het ook verstandig dat Lieven de Key vooraf communiceert dat er geen kosten aan de zonnepanelen verbonden zijn.´
Heel fijn dat er dus geen maandelijkse kosten aan de zonnepanelen zitten.
Zeker, voor mij als huurder is het een win-winsituatie. Onlangs kreeg ik een afrekening van het energiebedrijf waarbij ik best veel geld terugkreeg. Mijn drie zonnepanelen leveren dus wel wat op. Een deel van de energie die ik gebruik wekken de zonnepanelen op. Hierdoor gebruik ik minder energie van mijn energieleverancier. Ook heb ik stroom terug geleverd aan het net. Daarmee ben ik dus ook mijn eigen energieproducent.
Je zet nu ook eerder een wasje aan als de zon schijnt dan als het regent begreep ik.
Dat is helemaal waar inderdaad. Ik pas mijn energieverbruik aan. Mijn zonnepanelen wekken veel energie op als de zon schijnt. Op zulke momenten is het dus verstandig om de was te doen omdat ik dan veel energie verbruik. Dan hoef ik niet alleen de energie van mijn energiebedrijf te gebruiken. Want anders ben ik een dief van mijn eigen portemonnee. Al met al ben ik dus erg blij met de zonnepanelen.