Siberisch koud én een hoge energierekening? Pik het niet!

Goedkope energie is niet meer vanzelfsprekend. Maar veel huurders stoken wat af en zitten dan nog steeds met lage temperaturen en koude kamers in huis. Zoals Wim Staffeleu, bewoner van een huurwoning in de Haarlemmer Houttuinen, die ontdekte dat de geïnstalleerde radiatoren gewoon onvoldoende capaciteit hadden. Wim kon na veel gezeur, getouwtrek én volhouden toch 35% besparen op zijn energierekening. Leer van zijn ervaringen en kom óók in actie als u met slechte radiatoren zit.

 

Ingebruikneming nieuwe centrale verwarming in verzorgingshuis voor ouden van dagen aan de Roeterstraat te Amsterdam, 5 oktober 1953. Foto: Wim van Rossem, Nationaal Archief.

 

Het verhaal van Wim Staffeleu, strijdbare huurder

Eigenlijk had ik best naar mijn zin in de Bijlmermeer. Maar de flat werd afgebroken, dus zat er niets anders op dan verhuizen. Na een zoektocht van anderhalf jaar vond ik uiteindelijk een woning aan de Haarlemmer Houttuinen. Ook niet verkeerd. Lekker in het centrum, leuke winkeltjes en prima openbaar vervoer. Ik was dan ook maar wat blij met mijn nieuwe woning.

Siberische toestanden én een hoge energierekening

Dat er iets aan mankeerde, ontdekte ik pas in de daaropvolgende winter. Want ook al stond de knop van de verwarming langere tijd helemaal open, de temperatuur in de woonkamer bleef steevast steken bij maximaal 18-19 graden en in de slaapkamer(s) werd het zelfs niet warmer dan 14 graden. Siberische toestanden dus, die eerste winter in mijn nieuwe huis. Vervolgens ontving ik ook nog eens een torenhoge jaarafrekening van verbruikte energie. Deze mocht ik gelukkig in termijnen betalen, maar de nota was wel 3x zo hoog in verhouding tot mijn vorige woning.

De Key geeft glashard de huurder de schuld

Hierover heb ik mijn beklag gedaan bij (toen nog) Woonstichting De Key. Die schreef de hoge kosten toe aan mijn stookgedrag. Pure onzin, want mijn stookgedrag was absoluut niet veranderd ten opzichte van mijn vorige woning. Daarentegen waren de kosten wel 3x zo hoog. Er moest dus, zo zei mijn gevoel, iets meer aan de hand zijn. Ik liet het er dan ook niet bij zitten. Allereerst ging ik gaten en kieren dichten. Het gebouw dateert uit begin jaren tachtig, een periode waarin alles snel en goedkoop moest bij de projectontwikkelaars. Ik voelde op sommige plekken best wel wat tocht. Maar kieren dichtproppen haalde weinig uit. Het leidde enkel tot beslagen ramen. Iets waar ik juist niet op zat te wachten.

Eigen onderzoek wijst uit: de radiatoren zijn niet goed

Daarna maar eens goed naar de verwarming gekeken. Ik had namelijk ergens op internet gelezen dat radiatoren over een bepaalde capaciteit moeten beschikken. Uit een eerste (eigengemaakte) berekening, kwam al snel naar voren dat 4 van de 5 radiatoren in mijn woning te weinig capaciteit hadden.

De huurder zoekt opnieuw contact met De Key

Met die gegevens ging ik dus opnieuw naar De Key. Maar die reageerde zeer laatdunkend. Eigenlijk kon men het zich niet voorstellen dat er bij de bouw van een dergelijk groot complex zo’n grote fout was gemaakt. Toen ik echter vertelde dat de berekening was gebaseerd op cijfers van een fabrikant van radiatoren, begon De Key toch te twijfelen en werd er in allerijl een deskundige (AVM Service BV) ingeschakeld.

Professioneel onderzoek wijst uit: de radiatoren zijn inderdaad niet goed

Het rapport van AVM bevestigde mijn eigen bevindingen. Bij twee radiatoren werd zelfs een tekort van 33% geconstateerd. Er zat voor De Key dus niets anders op dan de ondeugdelijke radiatoren te vervangen voor nieuwe radiatoren, dit keer met wél de juiste capaciteit. Zo geschiedde. Ik heb nu betere radiatoren.

De huurder wil niet zelf voor de kosten opdraaien

Maar hiermee was voor mij de kous nog niet af. Ik was namelijk van mening dat ik vanwege die knullige “bouwfout” extreem lang moest stoken, en dat het extra lang stoken mede de oorzaak was van de torenhoge afrekening die ik had ontvangen. De Key was het daar niet mee eens, dus vroeg ik de Huurcommissie om deze zaak in behandeling te nemen.

De Huurcommissie wordt ingeschakeld

Een goede beslissing zo bleek achteraf, want tijdens de zitting werd al snel duidelijk dat het voor De Key een zo goed als verloren zaak was. Met het vervangen had De Key immers al duidelijk aangetoond dat er iets mis was met de vorige verwarming.

Cashen!

Behalve nieuwe radiatoren ontving ik aanvullend dus ook nog eens een mooie tegemoetkoming in de (onnodig) gemaakte stookkosten. Dat was een groot bedrag dat ik anders was kwijt geweest.

Goede afloop voor de huurder

Ondertussen geniet ik nu al weer geruime tijd van een goed verwarmd huis en betaal ik een stuk minder stookkosten. Met dat laatste wil ik niet suggereren dat er in alle woningen, gebouwd in de jaren tachtig, ondeugdelijke radiatoren zijn geïnstalleerd. Maar het lijkt me voor iedereen wel verstandig om het te controleren, vooral nu met die onzekere energieprijzen.

Zelf controleren of uw radiatoren voldoende capaciteit hebben?

Mocht u zelf een berekening willen maken van de verwarming in uw woning, klik dan eens op de link van onderstaande websites.

Verwarming nodig? Zo vind je de juiste radiator! | Praxis
Warmte-afgifte berekenen | Plieger
Contact met de Huurcommissie