De Ombudshuurder: help, mijn buur is psychisch in de war

Het zal je maar overkomen zo’n verwarde buurman of buurvrouw met totaal onvoorspelbaar gedrag. Dit kan zich uiten in keiharde muziek, vaak ook ’s nachts. Wateroverlast. Vervuiling, inclusief ratten en/of muizen. Stalking. Bedreigingen. Kortom het woongenot bereikt een peil ver beneden nul. Het leven kan een hel worden.

 

Onlangs heeft het Parool er een podcast over gemaakt: wonen naast een verward persoon en hoe dit je leven kan beheersen. Een van de geïnterviewden heeft maandenlang bij vrienden moeten slapen omdat het niet vol te houden was. Is daar dan niets tegen te doen? Krijgt deze buur dan geen hulp? Waar moeten omwonenden met hun klachten heen? Wie licht de omwonenden hierover in? Wie coördineert de klachten? Allemaal belangrijke vragen waarover antwoorden nodig zijn.

Allereerst, is deze persoon bekend bij de hulpinstanties? Zo niet, dan moet dit als eerste geregeld worden. Dit kan via de website van de gemeente onder het kopje van “Zorg en Woonoverlast”. Via Lieven de Key kan het ook.

Is de buur wel bekend dan is het belangrijk om contact te leggen met de begeleider en goede afspraken te maken over het doorgeven van klachten, incidenten en dergelijke. Zonder informatie weet de begeleider niets en kan er ook niet adequaat opgetreden worden. Centraal hierin is dossiervorming. Met als motto “alle beetjes helpen”, hoe klein ook. Zo’n dossier is de basis voor een goede en juiste begeleiding en/of medicatie. Hoe meer informatie en details hoe beter de begeleiding

Helaas komt het te vaak voor dat er niemand of hooguit één omwonende klaagt of actie onderneemt. De rest wacht af en ondergaat de overlast lijdzaam. Dat werkt niet. Dan duurt de overlast voort. En het is te beperkt voor een goede dossiervorming. Helaas. Bovendien komt het voor dat de verwarde buur zich gaat focussen op die ene klager. Met gerichte acties of overlast, of soms met stalking en bedreigingen. Melden met meer omwonenden voorkomt dit neveneffect.

Maar hoe krijg je iedereen zover dat alles wordt gemeld? Lieven de Key heeft voor zover bekend nog nooit omwonenden bij elkaar geroepen. Ook informatie over hoe het werkt met dossiervorming heeft Lieven de Key nooit aan omwonenden verstrekt. Gelukkig zijn er signalen dat er verbetering in aantocht is. Daarnaast kan (moet!) ook de BC een rol spelen door omwonenden bij elkaar te roepen, om uitleg te geven, contactpersonen door te geven en iedereen op het hart te drukken om zoveel mogelijk voorvallen te melden op een duidelijke en rustige wijze. Indien er geen BC is zullen de bewoners dit zelf moeten organiseren met behulp van het document over dossiervorming.

Ten overvloede, bij verwarde personen gaat het om adequate begeleiding, nooit om een huisuitzetting. Bij zeer ernstige en onhoudbare gevallen kan een verplichte opname het resultaat zijn.

Zie ook: dossiervorming bij ernstige en langdurige overlast.