Huurders in IJ-burg: Probleem na 3 jaar opgelost met hulp van !Woon en Arcade

Huurders namen geen genoegen met inactieve verhuurder

De slaapkamerramen van de huurwoningen in de Kiekstraat op IJ-burg hadden vast glas en konden daarom niet worden opengezet. Dus tijdens de extreme warmte van de afgelopen zomers legden de bewoners het af. Zonder doortochten blijft een drukkende hitte van 30+ graden namelijk lang hangen. De bewoners smelten weg in hun eigen huis.

De bewoners hebben verhuurder De Key in de afgelopen 3 jaar vaak veelvuldig gevraagd iets doet aan deze situatie. De Key gaf daar geen gehoor aan, zelfs niet nadat met behulp van !Woon professioneel onderzoek was gedaan en het advies was gegeven om ramen te plaatsen die wél open kunnen.

Wat was het probleem?

De huurwoningen bevinden zich in een zogenaamd ‘gemengd complex’ met koopwoningen. In de koopwoningen (met precies dezelfde indeling aan dezelfde gevel) kunnen de slaapkamerramen wél open.

De huurders moesten het doen met een mechanisch ventilatiesysteem. Het blijkt dat deze vorm van ventileren niet voldoet bij extreme hitte. Dat is extra vervelend, omdat de zomermaanden door de snelle opwarming van de aarde steeds warmer worden.

Probleem na 3 jaar opgelost met hulp van !Woon en Arcade

De huurders vroegen deskundig advies aan experts van Stichting !WOON. Na bouwkundig onderzoek ter plekke en een juridische beoordeling kwamen de experts tot de conclusie dat De Key toch écht iets moet doen aan de onwenselijke hitteontwikkeling in de huurwoningen. De Key legde dat advies zonder argumentatie naast zich neer.

De huurders vroegen via !Woon ook ondersteuning aan Huurdersvereniging Arcade. In hun belang heeft het Arcadebestuur ongevraagd advies uitgebracht aan De Key, met het dringende verzoek om zo spoedig mogelijk te zorgen voor een gezonder leefklimaat in de huurwoningen in de Kiekstraat.

Een woningcorporatie heeft de maatschappelijke verantwoordelijkheid om deugdelijke huurwoningen te bieden waar mensen onder alle weersomstandigheden gezond, veilig en comfortabel kunnen leven. Of daar een VVE-bestuur zit of niet maakt niet. In geval van tropische hitte moeten bewoners fatsoenlijk hun woning kunnen luchten, bijvoorbeeld door ramen tegen elkaar open te zetten. Nieuwbouwhuizen mogen niet eens meer worden opgeleverd zonder ramen die open kunnen.

Anderhalf jaar na het ongevraagde advies en herhaaldelijk aandringen op actie bij De Key is in september eindelijk het probleem voor bewoners opgelost. Zij kunnen nu letterlijk beter ademen in huis. Arcade wenst de bewoners een gezond en plezierig leefklimaat toe.