Protestactie tegen verkoop sociale huurwoningen

Gepubliceerd op: 3 juni 2019

Huurders De Key solidair met huurders Ymere in protestactie tegen verkoop sociale huurwoningen van Ymere

Huurdersvereniging Olympia, uit de Marathonbuurt in Amsterdam Zuid, heeft op 1 maart samen met Huurders Belang Zuid en !WOON een protestactie georganiseerd tegen de steeds maar doorgaande verkoop van sociale huurwoningen in hun complex. Van de 550 sociale huurwoningen zijn er nu al ruim meer dan de helft verkocht. Terwijl in het verleden toegezegd is dat er maar 49% verkocht zou worden. Eigenaar Ymere heeft aangekondigd dat de verkoop voorlopig nog door zal gaan. Totdat er nog maar 73 huurwoningen over zijn, waarmee Ymere voldoet aan het plaatsen van mensen uit de GGZ, HVO, statushouders en dergelijke.

De opkomst op 1 maart is redelijk hoog te noemen. Niet alleen van de overgebleven huurders van Olympia. Ook een aantal politici hebben acte de presence gegeven. Maar ook huurders van andere corporaties, waaronder die van De Key, hebben hun solidariteit getoond omdat ook daar teveel woningen worden verkocht. Goed om te zien.

Bij de prestatieafspraken hebben corporaties, huurders en gemeente afgesproken dat per buurt het aandeel sociale huurwoningen niet onder de 35% mag komen. In Oud Zuid, waartoe de Marathonbuurt behoort, is dit aandeel inmiddels gezakt tot 18%. En dan toch nog steeds verkopen? Dat is toch het verbreken van afspraken? Niet alleen van Ymere. Ook De Key verkoopt nog steeds in Oud Zuid.