Afspraken over de volkshuisvesting in Amsterdam en Diemen 2024-2027

Tijdens de extra ingelaste Algemene ledenvergadering van 5 februari 2024 zijn de Prestatieafspraken 2024–2027 besproken. In de Prestatieafspraken maken de gemeente Amsterdam, de woningcorporaties en de Amsterdamse huurderskoepels afspraken over de Amsterdamse volkshuisvesting tot en met 2027.

Meer weten over de prestatieafspraken voor volkshuisvesting in Amsterdam? Kijk op de website van de gemeente.

Dit was de inzet van Arcade namens alle huurders bij Lieven de Key en Lieven de Stad
Het proces om tot die afspraken te komen duurde ruim een jaar. De inzet van Arcade was om de verkoop van sociale huurwoningen tot een minimum te beperken. Ook pleitte Arcade voor doorstroomregelingen die doorstroom bevorderen door verleiding, niet door dwang of drang. Arcade wilde het liefst afschaffing van tijdelijke (jongeren)contracten, of anders een stevige beperking daarvan. Tot slot wilde Arcade duidelijkheid over de definitie van atelierwoningen en vaste huurcontracten voor huurders van atelierwoningen.

De minpunten van de Prestatieafspraken
Tijdens de extra ingelaste Algemene ledenvergadering van 5 februari 2024 gaf Arcadevoorzitter Helmie Bijleveld eerst de minpunten in het onderhandelingsakkoord aan.
– Het aantal sociale huurwoningen stijgt onvoldoende om de woningnood te verlichten.
– Er komen veel tijdelijke flexwoningen bij.
– De stop op verkoop bij 30% sociale huurwoningen in een gebied is wel een heel laag percentage.
– De verduurzaming en het wegwerken van lage energielabels (E, F en G) blijft een zorg.
– De lastenverlichting voor huurders is bij corporaties neergelegd en onderdeel van het advies huuraanpassing.

Maar er zijn ook pluspunten van de Prestatieafspraken
– De afspraken zijn realistisch, betere en concretere monitoring moet zorgen voor verbetering van vertrouwen evenals betere afstemming en informatie-uitwisseling tussen gemeente, corporaties en huurderskoepels.
– Er zijn concrete afspraken over verkoop per corporatie.
– De huurders (Arcade) worden betrokken bij de evaluatie van kaderafspraken, schimmelaanpak en het woonruimteverdeelsysteem.
– De huurders (Arcade) worden betrokken bij het uitwerken van de definitie atelierwoningen en kunstenaarswoningen en de werkwijze bij toewijzing en toepassen van contracttypen.
– De huurders (Arcade) worden betrokken bij het bepalen van het percentage kwetsbare doelgroep in gemengde complexen en nieuw te bouwen flexlocaties, het Programma Huisvesting Kwetsbare Groepen en woonconceptenoverleg.
– De ijzeren voorraad van minimaal 293 atelierwoningen naast de meer dan 100 kunstenaarswoningen blijft behouden.
– Hospitaverhuur in sociale huurwoningen wordt mogelijk.
– Er zal beter worden samengewerkt tussen corporaties en gemeente bij overlastsituaties.
– Men gaat gebiedsgericht samenwerken met actieve bewoners(organisaties), met als doel een goede mix en voldoende woonoplossingen voor ouderen.
– Doorstroming in eigen buurt moet mogelijk blijven.

Aanwezige leden van Arcade zijn bijna allemaal akkoord gegaan
Na het beantwoorden van alle vragen werd overgegaan tot stemming. Een vanuit de aanwezige leden gevormde stemcommissie nam de stembiljetten in en telde de stemmen. Van de 19 aanwezige bewonerscommissies stemden 17 voor ondertekening van de prestatieafspraken, 1 bewonerscommissie was tegen en 1 onthield zich van stemming.

Afspraken met Huurdersplatform Diemen

Het Huurders Platform Diemen (HPD) vertegenwoordigt de huurders uit de gemeente Diemen van de woningcorporaties Rochdale, Lieven de Key en Stadgenoot. Samen wordt gesproken over onderwerpen als betaalbaarheid, leefbaarheid, duurzaamheid en nieuwbouw van sociale huurwoningen.

Op dit moment houdt het HPD zich vooral bezig met de zogenaamde Prestatieafspraken, afspraken die worden gemaakt tussen de gemeente Diemen, woningcorporaties en het Huurdersplatform als vertegenwoordiger van de huurders. Het was de bedoeling dat er nu – net als in Amsterdam – voor de gemeente Diemen nieuwe Prestatieafspraken voor de komende vier jaar zouden liggen. Helaas heeft dit proces vertraging opgelopen omdat de gemeente de nieuwe Woonvisie nog niet klaar heeft. Zonder de Woonvisie ontbreekt het kader voor nieuwe Prestatieafspraken. Daarom is besloten om de huidige afspraken met een jaar te verlengen met een toevoeging van afspraken rond nieuwe onderwerpen zoals verduurzaming, het tegengaan van energiearmoede en het gasvrij maken van woningen.

Deze afspraken zijn vastgelegd in een zogenaamd addendum (als bijlage toegevoegd). De nieuwe woonvisie wordt in concept verwacht op 1 april 2024. Zodra de nieuwe Woonvisie er is, zullen de nieuwe Prestatieafspraken voor meer jaren worden gemaakt.