Moegestreden? De Geschillencommissie kan het verschil maken

Overlast van wietgeuren, gekapte bomen in je binnentuin of gebrekkige communicatie tijdens groot onderhoud: drie gevallen waarin de Geschillencommissie uitspraak deed. Het zijn allemaal zaken waar u als huurder mee te maken kunt krijgen. De Geschillencommissie van Lieven de Key doet uitspraak over kwesties waar de huurder en Lieven de Key niet meer samen uit komen.

 

Groepsportret van de leden van de geschillencommissie van Lieven de Key: Joske Siemons, Janine Nanninga, Philippine van der Schuyt, Aleida Verheus en Harry Wolring.
De geschillencommissie van Lieven de Key: Joske Siemons, Janine Nanninga, Philippine van der Schuyt, Aleida Verheus en Harry Wolring.

Heeft u ook klachten die maar niet worden opgelost?

En komt u er met Lieven de Key of Lieven de Stad niet uit? Kijk dan welke stappen er naast de Geschillencommissie, nog meer ondernomen kunnen worden. Meer informatie is hier te vinden:
Ondersteuning klachten Arcade
Geschillencommissie Lieven de Key

Er is sprake van een ‘geschil’ wanneer een klager het niet eens is met een gedraging van Lieven de Key. Lieven de Key voert een handeling dan niet uit zoals de klager dat wil. Soms vindt een huurder dat Lieven de Key een reparatie niet goed uitvoert of niet goed herstelt. Dan gaat de Geschillencommissie naar het geschil kijken.

Uitspraak in het geschil ‘overlast wietgeur van buren’ (2022)

Een bewoner ondervindt al twee jaar hinder van wietgeuren in het complex. De geur komt via het slaapkamerraam naar binnen. Deze is waarschijnlijk afkomstig van de onderburen. De bewoner moet hierdoor altijd de ramen dichthouden. Gesprekken met de onderbuurvrouw leidden niet tot een oplossing. Extra afspraken na bemiddeling door Lieven de Key worden niet nageleefd. Bemiddeling door Beter Buren is gestrand omdat volgens de verzoekster de benedenbuurvrouw niet wil meewerken. Verzoekster vindt dat Lieven de Key laks omgaat met de situatie en zich onvoldoende inspant om tot een oplossing te komen. Zij wenst ongestoord woongenot en een spoedige beëindiging van de rookoverlast.

De klacht dat Lieven de Key zich onvoldoende inspant om de overlast op te lossen is ongegrond. Dit betekent dat de bewoner op dit punt geen gelijk krijgt. Lieven de Key heeft haar eigen beleid inzake overlast gevolgd. Er is niet gebleken dat Lieven de Key zich niet heeft ingespannen om de overlast van verzoekster op te lossen. De klacht dat verzoekster geen ongestoord woongenot heeft is gegrond. De bewoner krijgt op dit punt dus wel gelijk. De onderbuurvrouw houdt zich niet aan de gemaakte schriftelijke afspraken van de bemiddeling. Ook heeft Lieven de Key de benedenbuurvrouw gewaarschuwd. Lieven de Key volgt weliswaar haar eigen beleid en ondernam meerdere acties maar benut niet alle wettelijke mogelijkheden. Zo zijn gemaakte afspraken niet gehandhaafd.

De geschillencommissie adviseert Lieven de Key om huurder een tegemoetkoming aan te bieden totdat de overlast is opgelost. Hoe lang deze tegemoetkoming kan gelden en hoeveel tegemoetkoming er moet worden gegeven, mag Lieven de Key zelf beslissen.

Uitspraak in het geschil ‘kappen van bomen in binnentuin complex’ (2021)

In 2021 klaagt een bewoner bij de Geschillencommissie over gekapte bomen in de binnentuin van zijn complex. Door de gekapte bomen ligt zijn balkon niet meer in de schaduw. De Geschillencommissie stelt vast dat Lieven de Key van de gemeente wel een kapvergunning heeft gekregen. Lieven de Key mocht de bomen dus kappen. De klacht over de gekapte bomen is dus ongegrond. De bewoner krijgt geen gelijk van de Geschillencommissie.

De Geschillencommissie vindt wél dat Lieven de Key de klager zelf had moeten informeren over de aanstaande kap en het daaraan voorafgaande advies van een deskundig bureau. Ook moet Lieven de Key de herbeplantingsplicht nakomen. Dat betekent dat voor elke gekapte boom een nieuwe boom moet worden geplant. Naar aanleiding van deze zaak beloofde Lieven de Key om in de toekomst direct omwonenden eerder te informeren over dit soort trajecten. Bewoners zijn zo op de hoogte en kunnen eventueel nog bezwaar indienen bij de gemeente tegen de kapvergunning.

Uitspraak in het geschil ‘communicatie tijdens onderhoud’ (2022)

Er vinden onderhoudswerkzaamheden in het complex van een bewoner plaats. Bewoner klaagt bij de Geschillencommissie over de planning en het uitstel van de werkzaamheden, de gebrekkige communicatie, de overlast tijdens de werkzaamheden en over de kwaliteit van de werkzaamheden.

De Geschillencommissie stelt dat de klachten over de communicatie, overlast en kwaliteit van de werkzaamheden ongegrond zijn. Op deze punten krijgt de bewoner dus geen gelijk. Lieven de Key heeft bewoners namelijk tijdig geïnformeerd. Verder is het onontkoombaar dat onderhoudswerkzaamheden overlast veroorzaken. Daarnaast is tijdens de behandeling van de klacht niet gebleken dat de werkzaamheden van onvoldoende kwaliteit zijn geweest. Verzoeker wordt wél in het gelijk gesteld over het feit dat er onaangekondigd werkzaamheden zijn verricht op het balkon van huurder en op het dak.

De geschillencommissie geeft Lieven de Key nog de volgende adviezen: verzorg – naast de algemene communicatie – bij grotere onderhoudsprojecten een maandelijkse update over de stand van zaken richting alle bewoners. Dit geldt zeker als de werkzaamheden langer gaan duren dan is gepland. Zorg daarnaast voor maatwerk in de communicatie en voor individuele begeleiding van zieke en/of mindervalide bewoners tijdens langlopende (onderhouds)projecten.